joi, 27 decembrie 2012

S.J. Watson - Inainte sa adorm


Titlu: Inainte sa adorm
Autor:S.J.Watson
Anul aparitiei: 2011
Gen: Thriller

     “Simt că-mi pierd minţile. Totul e fluid, totul se schimbă. Gândesc un lucru, iar în clipa următoare, contrariul lui.[..]Am impresia că nimic nu e real, totul pare inventat. Chiar şi eu.

           Cum ar fi  dacă nu ti-ai  aminti  cine esti , trecutul și chiar și pe cei  la care tii? Cum ai reactiona daca ai suspecta  că singura persoană in care ai încredere nu  iti spune tot adevărul? Te trezesti intr-o dimineata si nu ai nici o idee unde esti  sau cine este omul care  doarme lângă tine.Scoti un strigăt de spaimă și  brodezi scenarii in mintea ta. Mergi la baie, dar soc! Iti dai seama ca nu te recunosti in oglinda .Ce s-a întâmplat cu corpul tau? Si de ce  esti  cu  douăzeci ani mai în vârstă! Cum este posibil? Când te intorci in  dormitor, omul  cu care ai dormit iti  spune că e soțul tău, ai avut un accident cu multi ani in urma   și în fiecare noapte când dormi uiți tot. În fiecare zi trebui să iți spuna cine ești, cine este el  si  ce s-a întâmplat cu tine .
              Ce??? Nu-mi spune ca nu ai incremeni  de  spaima.  Ei bine, asta e ceea ce se întâmplă cu Christine in fiecare zi de peste 20 de ani. În fiecare dimineață se trezește si  nu  isi amintește absolut nimic din ceea ce s-a întâmplat în ultimele 24 de ore. Simte un gol de nedescris . Ea nu are nici trecut, nici amintiri.  Închid ochii şi încerc să mă concentrez asupra a ceva. Orice. Crăciunul trecut. Un Crăciun oarecare. Nunta mea. Dar nu-mi vine nimic în minte. ... Totul este nou și înfricoșător. „Dar cine îmi închipuiam că sunt? […] Închid ochii. Simt că plutesc. N-am repere. Sunt în pericol să mă rătăcesc. Trebuie să mă agăţ de ceva. Încerc să mă concentrez asupra unui lucru concret. Orice. Nu găsesc nimic. Atât de mulţi ani din viaţa mea… Pur şi simplu au dispărut.
                   Singurul sprijin al aceastei  femeie confuze este soțul ei, Ben. El este un  tip iubitor ,atent,super  iar tu simpatizezi cu el ca deh  omul a petrecut aproape douazeci de ani ingrijind o femeie amnezica  . Prima impresie pe care mi-a facut-o a fost ca este  un om atent, iubitor, dar deja obosit de luptă.M-am pus în pielea lui și am admirat sacrificiu facut  pentru soția sa.“Cred că s-a plictisit grozav să-mi tot spună aceleaşi lucruri în fiecare zi. Şi mă gândesc că poate motivul pentru care scurtează explicaţiile şi modifică poveştile nu are legătură cu mine. Poate că procedează aşa ca să nu înnebunească din pricina a ceea ce trebuie să repete zi de zi.”
                   Dr Nash un medic interesat  de  cazul ei . Ii sugerează sa scrie un jurnal cu toate amintirile  de peste zi. În fiecare dimineata , Chris primeste un telefon de la doctorul Nash. El ii spune despre jurnal si unde este ascuns. Sunt un pic agitată. Nu ştiu ce conţin paginile lui. Ce şocuri şi surprize. Ce mistere. Văd albumul cu fotografii pe măsuţa pentru cafea. În el se află o versiune a trecutului meu, dar e una alcătuită de Ben. Oare jurnalul pe care îl ţin în mâini conţine altă versiune?Pe prima pagina a jurnalului găsește o expresie infricosatoare „   SĂ NU AI ÎNCREDERE ÎN BEN” Efectul este devastator .Dintr-o data tot ce ii  spune soțul ei de zi de  zi pare minciună. Trecutul său este real sau fantezie?
                    Primul lucru pe care mi-a atras atenția la această carte este exact situația Christinei .Ce s-a întâmplat de nu are nici o amintire? Unde sunt prietenii ei?  Este posibil să învețe să iubeasca si  să respecte un om  de care nu isi aminteste? Această carte te face să iti pui pantofi de detectiv. Misterul m-a intrigat si am încercat tot timpul  împreună cu Christine sa descopar misterele vieții sale. Ritmul este rapid și plăcut.De la mijlocul cartii  până la final  m-am trezit gândindu-ma  la alegerile pe care le facem  în viață și  consecințele acestora.                    
                     Christine: Pot spune cu certitudine absolută că am trăit povestea împreună cu ea.  La începutul cărții m-am gândit că este o persoană slabă. Dar nu!Chris s-a dovedit a fi  inteligenta si puternică. Am simtit  durerea, disperarea și groază psihologică a Christinei de fiecare dată când își dă seama că nu mai este aceeași și nici nu știe cine este                  
                   SJ  WATSON  s-a dovedit a fi un povestitor fabulos care reușește să surprindă cititorul până la ultimele pagini .Fiecare pagină vine cu  noi întrebări și îndoială însoțește cititorul de la început până la sfârșit.Abia la final totul este dezvaluit  și atunci am putut vedea cât de geniala este cartea. O carte cu personaje foarte bine construite si o intriga  incitanta. Toate evenimentele sunt legate și toate personajele sunt posibili suspecti.Nu am putut descifra cine este personajul negativ.  În timp ce povestea se derula  am devenit mai suspicioasa și singurul lucru care imi trecea  prin cap   a fost "trebuie să termin carteapentru a afla cine este vinovatul."

Ştiu că jurnalul acesta — a doua mea carte, îmi dau seama cu mândrie — poate fi periculos, dar este şi necesar. Nu e o ficţiune. Şi ar putea da la iveală lucruri care mai bine ar rămâne ascunse. Secrete care nu ar trebui să lasă la lumină.

8 comentarii:

  1. Un roman cu adevarat complex si remarcabil. Singurul meu regret in ceea ce il priveste e ca nu l-am citit mai devreme, am ratat o lectura uimitoare. Am remarcat ca ai citit Fata cu cercel de perla si Imparateasa orhidee, si eu imi doresc sa le citesc, le am in biblioteca. Se numea Sarah am citit-o si m-a marcat, e o carte extrem de trista si care te revolta..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inainte sa adorm e o carte care te face sa meditezi asupra a ceea ce faci, sa fii constient ca sunt consecinte.Nu sunt cuvinte sa exprim cat de multm-a surprins aceasta carte si cat de mult mi-a placut.Fata cu cercel de perla a fost o recondare de lady rosie de pe blogul Romances of pages. Este o carte frumoasa , in tonuri luminoase. Recunosc că primele două pagini îmi sunau a cărțile surorilor Bronte, care nu îmi displac deloc de altfel, dar de la a treia deja mă teleportasem în Delft, Olanda.Imparateasa Orhidee nu mai stiu de cine mi-a fost recomandata ,dar am fost fascinata de toate obiceiurile de la Curtea Imperiala .Frumusetea nu este de ajuns ca sa supravietuiesti in Palatul Interzis.Orhideea este o femeie puternica care reuseste sa isi depaseasca statutul si sa devina cea mai puternica femeie din tara. Se numea Sarah a fost o carte dureroasa, pentru o vreme voi evita cartile care au ca tema soarta evreilor in timpul celui de al doilea razboi mondial.
      Sper la luna aceasta sa reusesc sa citesc cartile Lisei See , Fetele din Shanghai si Visul lui Joy,

      Ștergere
  2. Am plasat cartea pe locul 3 în topul 2014. Am trăit atâtea emoții alături de Christine, l-am înjurtat de atâtea ori pe Ben, mi-a plăcut enorm să aflu, treptat, viața lui Christine. Și emoția creștea cu atât cu cât ea afla că, de fapt, Ben nu este cine dorește el să fie. O carte scrisă într-o manieră care te face să te gândești la ea încă ceva timp după ce-ai terminat s-o citești.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. eu nu fac topuri dar e una dintre cele mai bune carti citite in ultimii 3, 4 ani !Pana aproape de final nu am intuit cum se va sfarsi povestea.

      Ștergere
  3. Recenzia ta m-a convins să cumpăr cartea și s-o citesc. Multumesc! ☺

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur, nu o sa iți para rau!

      multumesc pentru vizita si comentariu!

      Ștergere
  4. A fost de-a dreptul genială cartea. Odată ce am pus mâinile pe ea, n-am mai putut să o las jos! Sunt curioasă cum e și "Second life", am văzut că i-ai făcut și ei recenzie. O las oricum pentru 2016. :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Inainte sa adorm este ptr mine, o carte de nota 10 , iar Second Life- de nota 9
      Sunt bune ambele, se incadreaza la thrilere psihologice. La Seond Life a lipsit ceva .... posibil si ca asteptarile mele sa fi fost prea mari...:D

      Ștergere