joi, 5 ianuarie 2023

Jocul trecutului - Cecelia Ahern



Categoria: Literatura Universala

Autor: Cecelia Ahern

Editura: ALL

Nr. pagini: 336

An aparitie: 2022

 

Este ironic faptul că poți să trăiești cu cineva ani de zile și să nu îl cunoști bine. Cred că oricât de mult ne împărtășim viața cu cineva, există întotdeauna limite de netrecut, sentimente, interese pe care nu suntem dispuși să le dezvăluim. Părinți și copii, soț și soție, frați și surori, oricât de mult ne cunosc ei și invers, nu ne știu pe deplin și atunci când anumite secretele ies la iveală, pot avea un rezultat neașteptat.

”Jocul trecutului” spune povestea lui Fergus Boggs, un bărbat de șaizeci de ani care este internat într-o clinică de reabilitare, din cauza unui accident vascular cerebral, care l-a făcut să-și piardă multe dintre amintiri, pe lângă unele probleme fizice. Cu toate acestea, nu este singurul personaj principal, pentru că cea care va prelua frâiele complotului este fiica sa Sabrina. Prin intermediul ei este dezvăluită fiecare piesă a acestui puzzle care peste noapte devine o rețea de mistere, revelații și intrigi.

Sabrina Boggs duce o viață monotonă, plictisitoare…are trei copii, un soț care o iubește, o slujbă bună, dar mereu totul este la fel…când deodată primește niște cutii care au aparținut tatălui său. Aceste cutii conțin o colecție misterioasă de bile despre care Sabrina nu știe nimic, dar lipsesc cele mai scumpe, așa că va încerca să afle ce s-a întâmplat cu ele, în timp ce se va cunoaște pe ea însăși și pe tatăl ei, mereu distant, puțin mai bine.

Cecilia Ahern îi oferă astfel protagonistei sale un scop, sa afle povestea bilelor colecționate de tatăl său. Aceste bile nu sunt doar o colecție de obiecte, ci o colecție de amintiri. Fiecare sferă colorată a marcat un moment important din viața unui băiat care provenea dintr-o familie cu mulți copii și care a trăit  momente dulci, uneori dramatice în copilărie. Ani mai târziu, băiatul a devenit un tânăr care s-a căsătorit cu o femeie frumoasă și a ajuns să își nege pasiunile și originea pe parcurs. Căsătoria nu a durat, minciunile s-au adunat, iar Fergus Boggs a trăit perioade mai bune, dar și mai rele. Au fost iubiri, antipatii, dezamăgiri.

Fergus este un om bun, care cu siguranță nu a fost mereu credincios, dar care a făcut totul, fără să țină seama de rănile și cicatricile lui pentru a rămâne demn. Pasajele din punctul lui de vedere sunt cele mai frumoase, pentru că înțelegem mecanismul construcției identității și gândirii personajului, relațiile și rănile lui, dar și cine este el cu adevărat. Am simțit o mare empatie pentru acest personaj care poate părea puțin „învins”, dar care are o inimă mare.

Pe de altă parte, Sabrina este un personaj cu care nu am reușit să empatizez. Personalitatea ei nu mi-a plăcut, dimpotrivă, mi s-a părut plictisitoare și destul de fadă. Mai mult, am fost destul de dezamăgită de întorsătură  luată de roman cu privire la investigația Sabrinei, în special de faptul că trebuie să o rezolve în douăzeci și patru de ore. Ceea ce face ca cercetarea să fie destul de neconvingătoare uneori. 

Deși îmi plac cărțile care au în prim plan secrete de familie, romanul ”Jocul trecutului” nu mi-a plăcut așa cum mă așteptam. Ritmul de lectură este destul de lent uneori, deoarece stagnează pe aceeași idee pentru multe pagini și nu dezvăluie nimic nou sau cel puțin surprinzător. Ca să nu mai spun că nimic nu este explicat vreodată. Multă vreme m-am simțit pierdută ca Sabrina, întrebându-mă unde este secretul. Nu este clar ce nu dorește tatăl său să dezvăluie și ce face parte din pierderea memoriei din cauza accidentului vascular cerebral. Mie mi-a trebuit ceva timp până să intru cu adevărat în poveste... 

Finalul este oarecum ambiguu și aproape pripit. Mi-ar fi plăcut un epilog cu un job mai bun pentru Sabrina, de asemenea mi-ar fi plăcut o poveste de copertă mai bună. Titlul și coperta nu mi-au transmis nimic.

Un comentariu:

  1. Nu știu de ce, niciodată nu m-a atras această autoare. Cred că o singură carte scrisă de ea am citit, dar nici nu-mi mai amintesc cum se numea.

    RăspundețiȘtergere