sâmbătă, 12 iunie 2021

Fata de pe stâncă - Lucinda Riley

 

Data aparitie: 2021

Autor: Lucinda Riley

Editura: Litera

Gen: Fictiune

Colectia: Blue Moon

Pagini: 480

 

Două familii irlandeze, patru generații de femei și un trecut tragic care le unește. O poveste emoționantă despre căutarea propriilor rădăcini, despre secrete de familie, despre minciuni, greșeli și despărțiri, dar și despre dragoste și speranță. Tânăra sculptoriță Grania Ryan se întoarce în Irlanda după ani de absență, la casa părinților. Într-o zi, în timp ce se plimba, observă o fată cu părul roșu pe marginea unei stânci. Se pare că este Aurora Lisle, un copil de opt ani, orfană de mamă, care locuiește cu tatăl ei într-un palat din apropiere. Ca urmare a evenimentelor, Grania devine îngrijitoarea ei în absența tatălui ei. Mama Ganiei nu este de acord și decide să îi spună povestea familiei sale. O poveste a unei familii care se împletește cu cea a micuței Aurora.

„Fata de pe faleză” ne duce în diferite momente - de la primul război mondial, perioada interbelică, în anii 1970 și până în prezent. Vizităm un vechi conac din  Irlanda, Londra în timpului primului război mondial și New York-ul modern. Riley își desenează povestea la scară mare, introduce multe personaje, pe unele le cunoaștem mai bine, în timp ce altele se pierd în fundal. Tema istorică a fost foarte interesantă, păcat că autoarea nu a decis să o extindă în continuare. M-a interesat soarta străbunicii Graniei - Maria și a fiicelor ei, cărora, din păcate, nu li s-a dat cuvântul.

Romanul este foarte captivant. Am dat  pagină după pagină roasă de curiozitate și, fără să realizez, am ajuns la jumătatea cărții. Atât evenimentele contemporane, cât și istoria trecută a familiilor Ryan și Lisle sunt interesante, încât nu m-am plictisit nici un moment. Am navigat între prezent și trecut, adâncindu-mă în legăturile familiale și frământările acestora. M-am rătăcit printre minciuni și secrete pentru a afla în cele din urmă adevărul și a-l înfrunta împreună cu Gania.

Pe scurt, „Fata de pe faleză” este o poveste emoționantă despre diferitele fețe ale iubirii, despre greutățile vieții și despre greșelile care, odată făcute, afectează generațiile următoare. Este, de asemenea, o poveste despre speranță și fericire, care uneori ia o formă complet diferită decât am dori să fie.

Aspecte pozitive

Ø  -scrisorile și flashback-urile sunt un punct foarte puternic al cărții, datorită lor aflăm despre întorsăturile adesea dramatice ale soartei ambelor familii. Uneori m-am întrebat cum este posibil ca atât de multe eșecuri și tragedii să se întâmple unui grup atât de mic de oameni și că această serie de nenorociri să se repetă din generație în generație.

Ø  -autoarea a inclus întregul arbore genealogic al ambelor familii irlandeze menționate în carte

Ø  -personajele sunt expresive, unice și foarte reale. Riley nu idealizează pe nimeni, personajele ei au calitățile bune care se împletesc cu cele rele, ceea ce le face și mai reale. Oamenii despre care am citit în această carte ar putea fi vecinul, fratele sau mama mea. Sunt la fel ca noi.

Ø  -povestea Mariei, mi-a plăcut foarte mult.

Aspecte negative

Ø  -Am impresia că autoarea  a insistat să încheie cu un final fericit și de aceea unele dintre evenimente sunt extrem de neverosimile, de exemplu călătoria independentă  a fetei de nouă ani în străinătate.

Ø  -regret foarte mult că există atât de puțină Irlanda în roman, deoarece acțiunea este plasată în Irlanda.

Ø  -comportamentul Aurorei nu s-a potrivit cu al unei  fetițe de 8 ani și apoi din ce în ce mai în vârstă.

Ø  -situația care a împins-o pe Grania să plece și să îl abandoneze pe Matt o face pur și simplu imatură.

Ø  Ferma familiei Ryan  și împrejurimile sale sunt prezentate foarte scurt. Autoarea a omis practic descrierile naturii și, dacă nu ar fi stânca cu vedere la ocean care apare în mod repetat în carte, n-aș avea nici o idee despre ce fel de țară este.

Un comentariu:

  1. Nu am citit nimic de la această autoare, în schimb am văzut că este în vogă! :) Mulțumesc pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere