sâmbătă, 4 noiembrie 2023

Chiriasa tacuta - Clemence Michallon


Categoria: Carti thriller

Autor: Clemence Michallon

Editura: LITERA

An aparitie: 2023

Nr. pagini: 400

 

Rachel a dispărut acum cinci ani. Adică... a fost ținută captivă timp de cinci ani. Aidan Thomas este un tip obișnuit, cu o viață de familie normală. E frumos, femeile îl plac, e un tip cu care nu ai ezita să-ți lași copilul. Are o fiică, Cecilia, iar în șopron o are pe Rachel. Seara îi aduce mâncare caldă, o sticlă de apă, o găleată în care să se spele. El ia ce vrea, apoi o leagă din nou și pleacă. Are un sac de dormit murdar și trei cărți zdrențuite. Rachel face ce vrea el sau e moartă. Dar într-o zi ceva se schimbă. Într-o zi, el spune că a stat destul de mult în șopron.

O să o omoare acum? Trebuie să scape de ea, pentru că nu o poate duce într-o casă nouă în care spune că trebuie să se mute împreună cu fiica lui, acum că soția lui a murit de cancer.  Totuși, Rachel îl convinge să o ia cu el, mai degrabă decât să o omoare.  Bărbatul o prezintă fiicei sale de 13 ani ca „o prietenă de familie” care are nevoie de un loc unde să stea. Supraviețuirea lui Rachel depinde de menținerea acestei șarade, în timp ce ea încearcă în secret să creeze o legătură cu Cecilia și, în cele din urmă, plănuiește evadarea lor comună.

Chiriașa tăcută” descrie o dinamică ciudată între Aidan, agresorul, și Rachel, care este ținută captivă. Ea ar fi putut să fugă, dă cititorilor semnale că a fost prinsă în capcană, dar se teme că el o va găsi și o va ucide. Este un bărbat care place tuturor, în special lui Emily care lucrează la cârciuma locală. Aidan a mai ucis femei, Emily este o nouă victimă? Rachel trebuie să vină cu un plan, să fie mai inteligentă decât el, să-l oprească..

Cartea pune cititorului o întrebare importantă: Ce știm cu adevărat despre oamenii din jurul nostru? 

Aspecte pozitive:

  •  cartea este împărțită în capitole destul de scurte. Fiecare capitol are un titlu, astfel încât să știți despre cine este vorba. Titlurile mi s-au părut uneori bune, dar unele au fost destul de ciudate.

Aspecte negative:

  • stilul de scriere neobișnuit și nu atât de comun. Cea mai demnă de menționat este perspectiva lui Rachel, prizoniera. Autoarea a ales perspectiva tu la timpul prezent. Deci nu auzi niciodată vocea ei, perspectiva ei directă, ci mai degrabă un narator raportează și vorbește cu Rachel. Exemplu: „Ceva îți scutură umărul. Se aplecă peste tine și te trezește”. Acest lucru a fost extrem de neobișnuit și mi s-a părut ciudat pentru o lungă perioadă de timp. Nu știu dacă de aceea Rachel a rămas mereu o străină pentru mine sau pentru că nu am putut înțelege unele dintre deciziile ei și le-am găsit ilogice, deși am încercat să țin cont de situația ei.
  • Cecilia, fiica lui Aidan, rămâne extrem de palidă ca personaj.
  • Emily mi s-a părut că de multe ori că s-a comportat ciudat. Prinsă de manipularea calculată a lui Aiden, Emily devine un pion nedoritor, controlat de mâna pricepută a păpușarului. Obsesia ei pentru Aiden se intensifică cu fiecare capitol care trece, punând-o în pericol.
  •  mi-a fost greu să-l văd pe Aidan ca răul personificat, care în exterior este perceput drept cel mai drăguț om din lume.  Nu mi s-a părut destul de rău sau de psihopat.
  • intriga în sine foarte confuză. Nu am putut să văd nici un fir comun și nici nu am găsit răspunsul la întrebarea „de ce? Care este motivul lui Aidan?”
  • lipsa tensiunii pânâ spre final. Nu am nevoie neapărat de viteză și adrenalină din primul minut, dar ar trebui să existe o curbă de tensiune - sau măcar suișuri și coborâșuri, adică scene surprinzătoare și, de asemenea, mai liniștite din când în când.
  • nu toate întrebările mele au primit răspuns. Unele lucruri rămân deschise. Prin urmare, ca cititor, rămâi destul de ignorant.
  • mi s-au părut destul de inutile și scurtele capitole în care victimele lui Aidan își spun cuvântul.
  • povestea mi se pare impresionantă, dar, din păcate, întregul potențial nu a fost exploatat.
  • finalul nu m-a convins cu adevărat. E în regulă, dar mi s-a părut incomplet și pur și simplu a venit prea repede. Mi-ar fi plăcut și o „confruntare” aici, dar, din păcate, nu s-a întâmplat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu