duminică, 18 ianuarie 2015

Ultima fugară - Tracy Chevalier


Sinops: Trasee secrete, case conspirative, pedepse singeroase, ura si razbunare, iar pe dedesubt, ca un curent nestavilit, dorinta de libertate care tine totul in miscare. Aceasta este Calea Ferata Clandestina, o retea secreta prin care negrii fugari ai Americii mijlocului de secol XIX sint calauziti catre libertate. In acelasi timp, de la est la vest se misca necontenit caravanele colonistilor in cautarea unei vieti noi. Iar la raspintie, chiar in coltii de salbaticiune tinara ai acestei tari zbuciumate, nimereste Honor Bright, o tinara quakerita fortata sa-si paraseasca Anglia natala.Singura printre oameni straini de singe si de suflet, intr-o comunitate religioasa ce denunta raul, dar nu-si poate apara principiile, intr-o America in care viitorul si prosperitatea se cladesc pe umerii sclavilor, nevoita sa minta si sa insele pentru a salva vieti care nu intotdeauna pot fi salvate, Honor Bright trebuie sa descopere unde se afla salvarea: in legatura fortata cu trecutul sigur si familiar ori in desprinderea dureroasa si dificila.
Dincolo de oraşul nostru, drumul se prelungeşte în pădure, mai puţin în locurile în care s-au tăiat copaci ca să se facă loc unor terenuri agricole. Sînt cioturi şi buturugi peste tot. Anglia este foarte ordonată, acolo ai sentimentul că Dumnezeu a pus copacii într-un loc al lor şi păşunile într-unul al lor şi că lanurile au fost acolo dintotdeauna, nu a fost nevoie să fie create. Aici mă uit la pădure de la fereastra cămăruţei mele şi am senzaţia că se strecoară înapoi către oraş şi că topoarele nu pot s-o ţină departe decît pentru scurtă vreme. Ştii că întotdeauna mi-a fost drag de copaci, dar aicimulţimea lor te copleşeşte, de ajungi să nu ţi se mai pară ospitalieri, ci ameninţători.(…) Aici traiul zilnic pare mai nesigur decît acasă.(…) În oraşele americane pe care le-am vizitat pe drum încoace, şi în special acum în Faithwell, simt că trebuie să ne descurcăm singuri, că nu ne putem buzui pe sprijinul altora fiindcă nu sînt întotdeauna liberi atunci ca să te poţi încrede în ei.”
Impresiile mele: Un nou roman de Tracy Chevalier, este întotdeauna promisiunea unei călătorii frumoase prin spatiu si timp. Încă o dată, datorită autoarei, m-am trezit parașută într-un timp şi  un context specific, descoperit  prin  ochii si mintea personajului principal și este aproape ca și cum aș fi fost eu acolo. Ea are un mod de scriere care dă realism și viață personajelor și narațiunii!
          Ca în cele mai multe dintre  romanele lui  Chevalier, firul principal este evoluția interioară a personajului principal, transformarea unei femei curajoase, timidă și nesigură, într-o  tânără cu idei clare.Într-un fel, Honor  a fugit mereu de la plecarea sa din Anglia în Ohio; nu a îndrăznit să se confrunte cu situații de viață aspre și acest lucru se va schimba.
          Honor  începe ca un personaj  care generează  empatie, dar timid.  Cu toate acestea încet, în liniște și aproape fără să realizeze, ne va cuceri,  ne vom uita problemele  și ajungem  să ne  intrebăm ce va decide,  ce curs va lua viața ei. Deși psihologic nu este un prersonaj cu care să mă identific ,de multe ori ,  m-am trezit gândind ce aş face dacă aş fi în situaţia ei  .
      Adaptarea la noile obiceiuri, tradiții și obiceiuri americane este chiar mai dificilă, deoarece Honor Bright este un quaker (Quakeri este numele dat membrilor unei secte protestante, numite și Societatea Religioasă a Prietenilor, mișcare creștină înființată de puritanul englez George Fox la jumătatea secolului XVII. La începuturi , quakerii nu aveau preoți sau pastori și nici liturghii, deoarece credeau că Dumnezeu îl va inspira pe unul dintre membrii congregației să vorbească în numele lui. Sursa Wikipedia), cu obiceiuri și credințe foarte înrădăcinate și  care sunt descrise complet în această carte.
U ma característica ou tradição que considerei muito interessante, por exemplo, é a confecção de Quilts ( espécie de colchão ou almofadão preenchido com algo macio e quente, como penas, lã ou cabelos. Quilting, que significa acolchoamento, e Patchwork são parceiros no mundo do artesanato, e têm estado juntos há milhares de anos in Wikipédia).          O tradiție pe care am găsit-o foarte interesantă, de exemplu, este realizarea unor quilturi (un fel de saltea umplută cu ceva moale și cald, ca pene, lână sau păr.)A relevância atribuída à confecção de quilts, a descrição detalhada da sua elaboração e tradição Importanța acordată realizării acestor pilote, descrierea detaliată dedicată pregătirii și tradiția lor  afez com que a narrativa se tornasse, a meu ver, um pouco exaustiva. făcut narațiunea să devină, în opinia mea, destul de exhaustivă.
       Corespondența dintre Honor familia și prietena sa este  folosită  pentru a desena o paralelă între Anglia și Statele Unite ale Americii din acea vreme .Tonul confesional a scrisorilor face cartea mai atrăgătoare deoarece,  subliniază sentimentele și izbucnirile de personalitate  ale tinerei  care, în cele mai multe cazuri, nu are curajul să-și exprime   opiniile în mod liber.
            Dincolo de psihologie și emoțiil, Chevalier de asemenea strălucește în abordarea problemelor de interes istoric incontestabil . Ea  abordează tema emigrării voluntare a europenilor, dificultățile lor de adaptare pe  acest pământ "liber" atât de vast și flagelul sclaviei.
Concluzia: O poveste despre curaj și prietenie, care  se raportează la  cele mai mari valori ale umanității, care promovează egalitatea. Um relato emocionante do percurso de uma mulher com um conceito de justiça e uma preocupação social admiráveis. Um romance de época bem escrito, que aguçou a minha curiosidade em saber mais sobre os Quakers e a sua admirável arte dos quilts. Un roman  bine scris ,  care  stârnit curiozitatea mea să știu mai multe despre quakerii și quilturile lor .Entre outras coisas claro.
Recomendo. Recomand.

10 comentarii:

  1. Pe mine m-ai convins, trebuie să citesc cât de curând "Ultima fugară"! Deşi recunosc că oricum sunt fană Tracy Chevalier, ba chiar mi-am scris şi lucrarea de licenţă pe "Doamna şi licornul". Ai mai citit ceva de ea? Îţi recomand titlul menţionat mai devreme, dar şi "Albastru pur" sau "Simetria de temut". Femeia asta, la fel ca şi Sarah Dunant, are un talent deosebit să evoce perioade din trecut ca şi cum ar avea loc chiar acum. Este o scriitoare de romane istorice prin excelenţă!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit Loredana !
      Am mai citit ,Fata cu Cercel de Perla de aceiasi autoare..http://cuvintevrajite.blogspot.ro/2013/11/fata-cu-cercel-de-perla-tracy-chevalier.html . Pana acum imi place foarte mult cum scrie .Nu m-am asteptat ca Ultima fugara sa imi placa atat de mult. Multumesc pentru recomandari , o sa le caut cu siguranta.
      Multumesc pentru vizita !
      elena

      Ștergere
  2. Si eu am citit Fata cu cercel de perla. Imi place mult cum ai prezentat cartea. Esteinteresanta cum si in aceasta carte Tracy prezinta aspecte religioase si caractere interesante, diferite de cele pe care le gasesti in alte carti. Vreau sa mai citesc si eu carti scrise de aceasta, am citit doar una.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. dupa ce am citit aceasta carte, sunt curioasa sa citesc si restul cartilor scise de aceasta autoare.A fost prima data cand am auzit despre quakerii . Cred ca stilul ei de a scrie este unul special.

      ps: verifica e-mailul

      Ștergere
  3. Chiar n-am mai citit de mult ceva de Chevalier...
    Adăugat pe listă - mulţumesc de recomandare! Obiceiurile/tradiţiile altora decât cei ca noi, majoritatea, sunt super-interesante.
    Ioana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ultima fugara este o carte care merita citita.Mi-a placut foarte mult stilul scriitoarei , lejer, fara inflorituri inutile.
      Multumesc pentru vizita!

      Ștergere
  4. N-am citit Ultima fugară, dar mi-a plăcut mult Fata cu cercel de perlă. Ai dreptate, Tracy Chevalier te poate plimba prin locuri neştiute, prin timp şi spaţiu - găsind noi mijloace să te atragă. Sigur o să trec şi această carte pe lista mea. Mulţumesc de recomandare! Felicitări pentru recenzie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc ... cu placere ... Pe langa ce ai mentionat, despre stilul acestei scriitoare, imi place subtilitatea cu care descrie trairile personajelor.

      Ștergere
  5. Cred că am această carte în Wishlist. Îmi place mult coperta. De fapt, îmi plac cărțile de literatură engleză și cele clasice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si eu am avut-o pe Wishlist de cand a aparut. Nu cred ca trebuie sa iti mai spun ca am un Wishlist kilometric :))

      Ștergere