vineri, 16 ianuarie 2015

Eleganța ariciului - Muriel Barbery



 
 
Ironic, frumos, captivant, minunat și de neuitat.
          "Eleganța ariciului "este un roman filosofic care spune povestea  locuitorilor de la numărul 7 Rue de Grenelle din punctul de vedere a două personaje feminine puternice
Mă numesc Renée. Am cincizeci şi patru de ani.
De douăzeci şi şapte de ani sunt portăreasă la nr. 7, rue de Grenelle, o frumoasă casă boierească cu o curte şi grădină interioare, împărţită în opt apartamente de mare lux, toate locuite, toate gigantice. Sunt văduvă, scundă, urâtă, dolofană, am bătături la picioare şi, dacă e să mă iau după unele dimineţi mai neplăcute, o răsuflare de mamut. N-am studii, am fost întotdeauna săracă, discretă şi insignifiantă. Trăiesc singură cu pisica mea, un motan mare şi leneş, care nu are nicio particularitate notabilă, decât că-i miros urât labele când e contrariat. Nici el, nici eu nu facem deloc eforturi pentru a ne integra în hora semenilor noştri.
  
"Numele meu este Paloma , am doisprezece ani şi locuiesc la nr. 7 pe rue de Grenelle, într-un apartament de bogătaşi. Părinţii mei sunt bogaţi, familia mea e bogată, iar sora mea şi cu mine suntem prin urmare virtual bogate. Cu toate astea, cu tot norocul şi cu toată bogăţia, de mult timp ştiu că destinaţia finală este bolul cu peştişori. Cum de ştiu? întâmplarea face să fiu foarte inteligentă. Chiar excepţional de inteligentă. {…} Iată de ce am luat următoarea hotărâre: la sfârşitul acestui an şcolar, în ziua în care voi împlini treisprezece ani, pe 16 iunie, o să mă sinucid.
         "Eleganța ariciului" este un roman  care descrie bucăți de viață alese și însoțite de gândurile celor  două personaje principale.  Ca  şi Paloma, Renée are, de asemenea, o vedere deosebită asupra lumii, mult mai largă decât îşi  imaginează  locuitorii clădirii. Nenhuma das duas se enquadra nos padrões convencionais da vida cotidiana e acabam se tornando amigas, independente da barreira social que as separam. Se  împotrivesc  standardelor  convenționale ale vieții de zi cu zi și sfârșesc prin a deveni prietene, indiferente la  barierele sociale care le separă. E pelos olhos críticos e sensíveis dessas duas personagens passamos a conhecer um pouco do estilo de vida parisiense refletido no dia a dia dos demais moradores do prédio chique e tradicional que faz parte do universo de ambas - como também percebemos o quão parecida pode ser a percepção do mundo para pessoas com histórias tão diferentes. Prin ochii critici și sensibili ale acestor  două personaje , ajungem să știm un pic mai multe despre  stilul de viata parizian reflectat în viața de zi cu zi a  rezidenților. « L'élégance du hérisson » n'est pas un roman qui raconte une histoireAflăm despre valoarea lucrurilor mici, frumusete pe care o ascunde lumea, importanța artei și a  culturii.
         Autorul își asumă rolul de critic social și prezintă, într-un spațiu mic, o grămadă  de rezidenți bogați, snobi, egoişti şi plini de prejudecăți,  în timp ce portăreasa și fata sunt marii observatori ai lumii din jurul lor, capabile să perceapă realitatea în care trăiesc și filozofeze despre asta.
Muriel Barbery vorbește despre  filozofie în opera sa, precum și capodopere ale  literaturii franceze și ruse. Recurre constantemente a ' Anna Karenina ', la obra más conocida de León Tolstoi , con la que el personaje de Renée está poco menos que obsesionada. La cultura japonesa es un elemento que sabía no podía faltar, y sinceramente me pareció que aparecía en la novela casi por imposición . Constant  face trimiteri la "Anna Karenina a lui  Lev Tolstoi, de care Renée este obsedată. Barbery  aduce,  de asemenea, un tribut frumos culturii japoneze.  Renee și Paloma sunt îndragostite de tot ce este legat de Japonia  și  viata lor se schimbă odată cu sosirea domnului Ozu.  Autorul, însă, merge mai departe , şi în onoarea lui, limbajul din "Eleganța ariciului" este plin de melancolie, tăcere și înțelepciune inerent în literatura de specialitate japoneză și cinema. . E ceva cu adevarat frumos.
Mărturisesc că  la prima vedere, această carte, probabil din cauza titlului, nu m-a captivat, dar s-a dovedit a fi o surpriză reală.  Mi-a placut.Am iubit să citesc  povestea văzută  prin ochii a două personaje aparent diferite, și totuși   atât de similare, suflete pereche.Trebuie să recunosc că la început am detestat cum  se  exprime Paloma, dar am realizat treptat oboseala pe care o resimte  fiind înconjurată de atât de multă banalitate. . Renee este un personaj fascinant , cu gustul său pentru artă și admirația pentru lucrurile frumoase. Este o femeie foarte inteligentă, care, la fel ca toate ființele umane, are  temeri și îndoieli. Mi-a plăcut relația dintre  Paloma și Kakuro, un alt locuitor al  imobilului  . În opinia mea, cartea promovează relații sociale, și mai ales prietenia
   Stilul folosit de autor este foarte puternic .Să recunoaștem: Am fost chiar obligată să caut  anumite cuvinte în  dicționar … este prima dată  mi se întâmplă acest lucru  în timp ce citesc un scriitor contemporan!
                Concluzia: Este un roman plin de umanitate, inteligent, erudit  şi  în mișcare. Cartea este   fantastică, foarte bine scrisă cu caractere care incanta si complet neconvenționale. Toate acestea sunt bine ambalate într-un joc de cuvinte incredibil, contraste ironice și un ton glumeț, unic. M-am trezit , nu numai , cu zâmbetul pe buze , dar uneori  chiar am râs  la observațiile hilare ale Palomei și Renée.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu