sâmbătă, 24 iunie 2017

Vassa și Noaptea - Sarah Porter

                                                              

An aparitie: 2017
Autor: Sarah Porter
Categoria: Literatura Universala
Colectie: Young Adult
Editura: NEMIRA
Nr. pagini: 336



Am avut această carte pe radarul meu de la lansarea sa. „Vassa și noaptea”este o repovestire a basmului rusesc „Vasilisa cea frumoasă”, o poveste care a inspirat pe Leigh Bardugo când a creat personajul  Baghra din trilogia „Grisha”. Înainte de a începe să citiți cartea, vă recomand să citiți povestea originalăsau cel puțin rezumatul acestuia pe wikipedia.
 „Vassa și noaptea este o carte absurdă. Frumos de absurdă. Este una dintre cele mai bune fantezii urbane suprarealiste pe care le-am citit vreodată.
Setată în Brooklyn, într-o parte a Americii foarte diferită de ce știm de la școală. Un loc magic unde noaptea vine întotdeauna înainte de vreme și tinde să rămână mai mult decât trebuie, lăsând foarte puțin spațiu pentru soare. Aparent, nimănui nu îi pasă. În plus, există Babs Yagg care are un magazin mai special ... un magazin care se clatină și sare pe picioare de pui. Da, ai citit corect. Mai mult decât atât, Babs are prostul obicei de își ucide clienții și să le expună capul în afara magazinului.
Povestea Vassei începe după o ceartă cu una dintre cele două surori și decizia de a răspunde provocării să cumpere becuri din magazinul lui Babs. Ajunsă în magazin este acuzată de furt, dar Vassa va face tot posibilul pentru a supraviețui și va încheia o înțelegere cu Babs.
Această carte este scrisă la prima persoană, deși există câteva capitole care ne poartă în trecut și sunt la persoana a treia. Chiar dacă aceste câteva capitole sunt interesante, ele nu erau absolut necesare.
Simplul fapt că această carte a reușit să nu mă plictisească după ce am terminat de citit „Aleasa dragonului”, roman care mi-a plăcut foarte mult, ar trebui să explice cât de bine este scrisă această carte. Este lentă, adevărat, dar am fost subjugată de stranietatea ei. 
Întreaga carte este unică, începând cu setarea, personajele, narațiunea și complotul bizar. Am menționat că această poveste are loc într-un Brooklyn magic. Cea mai mare parte a povestirii în sine are loc în magazinul lui BY, în care Vassa trebuie să o înfrângă pe Bags Yagg noaptea după noapte ca să rămână în viață.
Povestea are multe paralele cu povestea originală, și mi-a plăcut cum a fost modernizată - cavalerii devin motocicliști, cabanele devin centre comerciale - fără a pierde acel sentiment fermecător de magie inexplicabilă. În ciuda paralelelor cu povestea originala, intriga este total imprevizibilă si mult mai complicată. Îmi place cât de imaginativ și bogat este detaliat totul, mai ales magazinul.
Totul în această carte este lent-construit, în special dezvăluirea informațiilor și complotul. Nu primim totul dintr-o dată, ceea ce este grozav  (deși, uneori, imi venea să țip vreau  informații ACUM!). La început, Erg (papușa vie din lemn) este un mister, precum și originea Vassei și cum a ajuns să aibă mama vitregă și surori, dar pagină cu pagină, aflăm tot ce ne interesează.
Mi-a plăcut Vassa. La început am fost puțin deranjată de ea, din cauza faptului că a pus-o pe Erg și pe tovarășii ei mai presus de ea, dar pe parcurs Vassa mi-a câștigat respectul. Când este în magazinul BY, nu se gândește întotdeauna la modul în care va supraviețui. Ea își pune întrebări despre paznicul de noapte, care conduce în jurul magazinului BY, un paznic făcut din noapte și întuneric. Fata este hotărâtă să elibereze pe cei doi avocați care au venit la BY, precum și pe motociclistul paznic. Vassa este bună și dezinteresată, chiar dacă crede că nimeni nu o iubește.
Personajul meu preferat din poveste este noaptea. În aceasta carte este o entitate fără speranță, tristă și singură. Nu au fost o mulțime de scene, dar întreaga carte se învârte în jurul ei. Ca și turma de lebede - alte personaje pe care le-am iubit - prezența ei servește pentru a crea imagini ireale și elegante, păstrând atmosfera de basm pe care s-ar fi putut pierde cu ușurință într-un mediu urban fantastic.
              Îmi place realismul magic din această carte! Este ceva absolut normal și acceptat pentru un magazin să ucidă hoții și să  le afișeze capetele în afara magazinului ... la fel cum este normal ca magazinul să danseze pe picioarele osoase ... la fel de normali sunt"angajații" magazinului, două mâini tăiate care zboară ... ciudat, nu? Vassa nu pune la îndoială niciunul dintre  acestea. Și într-adevăr, această carte este plină de lucruri magice. Magazinul care dansează, mâinile tăiate care sunt "vii", Erg, papusa de lemn care vorbește, lebedele din zăpadă, motociclistul făcut din întuneric. Atât de multe aspecte interesante ale acestei cărți care își au originea în magie.
Sfârșitul era destul de satisfăcător! A fost o parte, despre motociclist, despre care am crezut că ar fi putut fi puțin mai clară. Dar a fost un sfârșit  foarte bun. De fapt, aș spune că este un final foarte pozitiv ceea ce mă așteptam. Cunosc vag povestea Babei Yaga (versiunea pentru copii,) și deși nu știu încheierea poveștii originale, voi spune că finalul acestei versiuni este bună!
Dacă îți place realismul magic și / sau  basmele, atunci aceasta ar putea fi cartea perfectă pentru tine! Magică și misterioasă, povestea este la fel de unică  pe cât mă așteptam așteptam. Când am terminat cartea, primul cuvânt care mi-a venit în minte a fost "bizar" - această carte a fost bizară, puțin întunecată și foarte plăcută.

Romanul  Vassa si Noaptea - Sarah Porter mi-a fost oferit de librăria online Libris pentru recenzie! Mulţumesc foarte mult! După cum majoritatea ştiu, pe site-ul Libris se pot găsi cărţi onlineLibris fiind o librărie online ce oferă cititorilor accesul atât la cărţi în română, cât şi la cărţi în engleză. Puteţi găsi aici aproape orice carte vă doriţi!

5 comentarii:

  1. Imi place mult faptul ca alegi carti de care doar am auzit, inca nu le-am citit. Si imi place si mai mult faptul ca prezinti asa de frumos incat ma faci sa imi doresc cat mai mult timp ca sa pot citi :) ))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Anto, cand sunt stresata, citesc foarte mult! Si in perioada aceasta, cum pregatesc un examen, in fiecare moment liber citesc. Vassa si noaptea mi-a atras atentia de cand a aparut. Probabil si ptr ca imi plac cartile de la ed Nemira.)) Ce pot sa iti spun? Mie mi-a placut. Dar, este o carte putin mai ciudatica. Daca nu citesti basmul Vasilisa cea frumoasa inainte de a incepe lectura, risti sa nu iti placa deloc.

      Ștergere
  2. Wow nu știam că din povestea asta s-a inspirat Leigh Bardugo! De mult caut un urban fantasy care să fie plasat în New York (seria Instrumente Mortale de CC este una dintre favoritele mele).

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mady, nici eu nu stiam ca Instrumente Mortale are setarea in NY. :) Spre rusinea mea, nu am citit aceasta serie.

      Ștergere
    2. Am citit seria acum un an, chiar vara trecută. Încă sunt înnebunită după ea. Partea bună este - zic eu, fană forever;(alții ar vrea să se termine odată:))- autoarea scrie în continuare (doar că acțiunea e plasată în alte orașe/vremuri)și parcă te face să te implici mai mult în lumea ei. Ador asta. ^_^ Sper că o să ai timp să le dai o șansă!

      Ștergere