vineri, 19 martie 2021

Ceruri încătușate - Christine Leunens

 


An aparitie: 2020

Autor: Christine Leunens

Categoria: Literatura Universala

Categoria: Romane inspirate de Holocaaust

Editura: CORINT

Nr. pagini: 320

 


Johannes este un băiat care crește în Viena, anexată de al treilea Reich. Se alătură Tineretului Hitlerist și devine interesat de activitățile lui Adolf Hitler. Îl admiră pe Hitler și opiniile sale și se simte confortabil cu grupul de băieți care gândesc ca el. Din păcate, în urma unui raid, el este grav rănit și își petrece cea mai mare parte a timpului acasă. Johannes află în mod accidental că părinții lui ascund o tânără evreică, Elsa, în casa lor. Acest eveniment are un impact uriaș asupra vieții sale de până atunci și dezvăluie cea mai întunecată parte a sufletului său... Se îndrăgostește de fată, dar fascinația inofensivă pentru ea se transformă într-o obsesie, o nevoie de control și dominație constantă. O manipulează, să rămână cu el cât mai mult timp. Cel mai bine pentru tot restul vieții sale ...

 Trebuie să recunosc că această carte m-a dezamăgit. Și toate acestea pentru că mă așteptam la ceva ce nu am găsit în ea. Mă bazam pe un studiu despre apariția fascinației față de fascism, impactul propagandei asupra minții tinere și apoi pe confruntarea ideilor absorbite cu faptul că părinții săi au făcut efortul să ascundă o femeie evreică în propria lor casă. M-am bazat și pe existența unor detalii, informații mai puțin cunoscute din taberele tinerilor naziști, care să arate sistemul de antrenament, dar în carte totul se întâmplă undeva în fundal, există câteva mențiuni și nimic altceva. Desigur, nu este vina autoarei că nu a răspuns așteptărilor mele și nu ar trebui să te facă să renunți la lectură.

Nazismul, ideologia și războiul sunt, de fapt, fundalul pentru relația ciudată, nefirească, care se naște între Johannes și Elsa. Acești doi tineri se întâlnesc în circumstanțe neobișnuite și doar unul dintre ei poate lua decizii pentru el însuși. De fapt, ceea ce se întâmplă între Johannes și Elsa, nu ar trebui numită deloc o relație. Cei doi nu au vorbit, nu s-a văzut că au dezvoltat vreo legătură. Elsa era dependentă de iubitul ei, deoarece se ascundea și avea nevoie de cineva care să-i ofere mâncare, haine și un minim de igienă. Pe de altă parte, Johannes nu se știe când și cum s-a îndrăgostit. Și mai ales de ce. Tot ce îmi vine în minte este că ea a fost practic singura femeie cu care a avut contact. Elsa și Johannes își schimbă foarte des atitudinea unul față de celălalt, dar nici pentru o clipă nu am observat că era un sentiment real, sincer. Poate că acesta a fost scopul autoarei - de a arăta dragoste dificilă și necurată în vremuri incerte. Din păcate, nu mi-a plăcut. Având în vedere că el era un nazist și ea o femeie evreiască, mă așteptam la ceva complet diferit. Am crezut că va fi un sentiment real, pur, dragoste dincolo de diviziuni, indiferent de unde vine. În acest sens, cartea s-a dovedit a fi o mare dezamăgire pentru mine.

Mi-a plăcut personajul principal? Nu în mod special, și cu cât am avansat cu lectura, cu atât mi-a plăcut mai puțin. Soarta nu a fost foarte amabilă cu el, i-a scos multe provocări dificile în cale, dar acest lucru nu-l scuză și nici nu poate fi iertat pentru toate.

„ Ceruri încătușate” este o carte deprimantă în opinia mea, uneori suprarealistă, adesea revoltătoare, care cu siguranță nu poate fi uitată. Romanul lui Christine Leunens  s-a dovedit a fi un roman despre o relație distorsionată și căderea într-o obsesie aproape nebună, în care războiul este doar un decor, un decor, prin coincidență, folosit ca scuză pentru a face posibilă această relație complicată.  

2 comentarii:

  1. O carte cu și despre război. Pe Wishlist. Tare bine sună cum ai descris-o. Spor în continuare și lecturi frumoase!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In mod ciudat, chiar cred ca va fi pe placut tau aceasta carte.
      Multumesc pentru vizita si comentariu!

      Ștergere