marți, 5 iunie 2018

Dublă identitate - S.K. Tremayne




An apariție: 2018
Autor: S.K. Tremayne
Categoria: Literatura Universala
Editura: RAO
Nr. pagini: 348

Tensiune, dramă, suspans, nebunie, supranatural: nu am citit de mult un thriller psihologic la fel de bun ca "Dublă identitate". Premisa și impresiile pozitive citite pe internet despre carte nu m-au pregătit pentru ceea ce am găsit de fapt în opera lui SK Tremayne și când scriu această recenzie, simt că încă mai încerc să diger și să absorb tot ce am citit.
Sarah și Angus Moorcroft au trecut printr-o încercare groaznică: una dintre fetele lor gemene, Lydia, a murit în urma unui accident, dezechilibrând complet întreaga familie. Acum, la 14 luni după ziua fatidică, ei decid să se mute pe mica insulă scoțiană moștenită de Angus, în încercarea de a-și reconstrui viața. Cu toate acestea, Kristie, geamăna supraviețuitoare, începe să pretindă că este de fapt Lydia, iar Kristie a murit. Pe insulă încep să se întâmple mai multe lucruri ciudate, iar trecutul tuturor se dezlănțuie. Toată lumea crede că Kristie (sau Lydia) este nebună, în școală nimeni nu vrea să se afle lângă o fată care vorbește singură. Chiar vorbește cu ea însăși? Sau este fantoma surorii cu ea? Încercând să-și dea seama cum să-și salveze fata, Sarah începe să descopere lacunele trecutului, dar este adevărul pe care îl caută? Sau o modalitate de a își aduce fiica sa preferată înapoi?

"- Mamă, de ce-mi tot spui Kirstie?
Nu am răspuns. Tăcerea este apăsătoare. Apoi spun:
- Scuze, iubito? Ce ai spus? o întreb eu într-un final.
- De ce mă numești Kirstie, mamă? Kirstie este moartă. Kirstie este cea care a murit. Sunt Lydia."

Cu un stil plin de viață, și o poveste palpitantă, SK Tremayne captivează cititorul până la ultima pagină. Autorul ne duce în interiorul acestei povestiri și ne face să credem că ceea ce citim merge mult dincolo de un thriller, că are mai degrabă legătura cu evenimente supranaturale. Înainte de a începe să citesc, mi-am imaginat că fată a fost victima unui  psihopat, a unui nebun, dar pe măsură ce citeam și simpatizam cu  personajele, am descoperit că a fost victima unei pure neglijențe, a egoismului și a nebuniei.
De-a lungul cărții, noi țesem diferite teorii cu privire la ceea ce s-a întâmplat cu adevărat și deși sfârșitul nu este total neașteptat, adevărul este că, într-o anumită măsură, m-a surprins. Sfârșitul m-a lăsat în agonie, a trebuit să recitesc cartea pentru a asimila ceea ce s-a întâmplat cu adevărat, iar ambiguitatea dă cărții un aer mistic și emoționant. Nu înțelegeam dacă ceea ce s-a întâmplat este din cauza unui lucru supranatural, unei nebunii, unei disperări, unei iubiri.

"Tata le-a dat chiar și o poreclă: Gemenele gheții. Fiindcă s-au născut în cea mai friguroasă zi din an, cu ochii de un albastru glacial și  cu părul de un blond alburiu, ca zăpada. Porecla mi se părea puțin melancolică, așa că n-am acceptat-o niciodată cu adevărat. Totuși nu puteam nega că, în anumite privințe, numele li se potrivea fetelor. Se potrivea cu caracterul lor supranatural. Și gemenii pot fi fi chiar foarte speciali: fetele au avut chiar un nume special, pe care îl împărțeau."

Un alt factor care contribuie în mare măsură la neliniștea cititorului este că nu avem un narator de încredere. Narațiunea povestirii este realizată de protagoniștii înșiși și, dintr-un anumit moment, ne dăm seama că nu mai putem avea încredere în ceea ce ne spun, ce văd și ce simt. Este foarte deranjant să nu știi în cine să ai încredere când avansezi cu lectura.  
Personajele sunt foarte bine construite. Sarah și Angus sunt un cuplu cu mari probleme personale și conjugale. În primele pagini, Sarah este extrem de descriptivă cu lucrurile din jurul ei, ca și cum, după 6 luni de doliu și tristețe, ea se trezește în sfârșit la viață. Kirstie/Lydia a devenit un copil confuz, neidentificat și introvertit după moartea surorii sale. Dar ceea ce mi-a atras atenția a fost psihiatrul Sarei, dr. Kellaway. Nu este foarte prezent, dar câteva dintre aparițiile lui m-au determinat să-mi imaginez că ar fi alter ego-ul lui Tremayne - Jur, l-am putut vedea pe autor acolo, vorbind cu personajul său.

"Durerea crește în interiorul meu și trebuie să-mi aduc mâna la gură pentru a –mi reprima un fior. Când va dispărea? Poate niciodată? Este ca o rană de război; șrapnel înfipt în carne, croindu-și drumul spre suprafață de-a lungul anilor."  

 Este uimitor să vezi relațiile dintre personaje cum se schimbă și să nu știi ce s-a întâmplat. Semnele apar sau nu. Tot timpul. Povestea este un strat de secrete și fapte care, pe fiecare pagină, au aruncat o lumină nouă asupra a ceea ce s-a întâmplat sau nu s-a întâmplat, lansând multe teorii, posibilități și voința de a ști în sfârșit care este misterul. Acest mister a fost construit în mod strălucit, mereu înnoit, fără a pierde ritmul complotului. Caracterele sunt controversate, emoțiile sunt la suprafață, toate tensiunea este palpabilă. Este o lectură electrizantă.
Cartea are o atmosferă sinistră, iar după mutarea familiei pe insula moștenită de Angus, încep să apară fotografii alb-negru care arată insula, farul și interiorul casei, o caracteristică care ajută cititorul să vizualizeze mai bine mediu descris în poveste.
Concluzia:  O carte despre familii imperfecte și cât de rău fac secretele și minciunile, care se pot termina cu o tragedie. Un thriller bine construit și captivant, surprinzător și interesant de la început până la sfârșit. Sfârșitul este perfect, deși puțin deranjant, vă determină să vă gândiți la el chiar și după  câteva zile de la sfârșitul lecturii. Cei cărora le place suspansul vor fi probabil mulțumiți de roman, dar eu îl recomand în special celor care se bucură de romanele care își disecă personajele printr-o analiză profundă a psihicului lor și îi provoacă pe cititori să descopere protagoniștii și toate misterele povestirii. Recomand!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu