miercuri, 25 iulie 2012

Kazuo Ishiguro - Sa nu ma parasesti



,, Am văzut o lume nouă născându-se extrem de rapid. Da, o lume aflată în legătură mai strânsă cu ştiinţa, una şi mai eficientă. Cu mai multe metode de vinde­care a vechilor boli. De acord. Însă o lume aspră şi crudă. Şi am văzut o fetiţă cu ochii strâns închişi, care ţinea la pieptul ei lumea cea veche, o lume mai blândă, cea care – cum o ştia şi ea prea bine în adâncul inimii – nu avea cum să rămână aşa pentru totdeauna, iar ea o ţinea strâns şi o implora; să nu mă părăseşti, să nu mă părăseşti."

 

Ce ar fi dacă am ajunge într-un punct în care oamenii ar fi capabili să se  joace de-a Dumnezeu? Ce s-ar întâmplă dacă ştiinţa ar progresa atat de mult încat boli precum cancerul, boli de inimă etc., ar ar putea fi tratate? Răspunsul la aceste întrebări şi dezbaterea etică care le priveşte este subiectul acestui roman sfâşietor de Kazuo Ishiguro.
             Să nu mă părăseşti este un roman despre Kathy, Ruth, şi Tommy. Ei sunt trei elevi care locuiesc în Hailsham, o şcoală internat, sau cel puţin asta este ceea ce se spune la început. Destul de curând cititorul îşi dă seama că aceasta nu este o şcoală internat obişnuită: profesorii sunt numiti gardieni şi studenţii sunt încurajaţi să creeze poezie şi artă, dar nimic altceva. Un obicei  interesant este cum copiii ajung sa cumpere arta altor copii folosind jetoane. Există de asemenea un personaj cunoscut doar ca Madame care colectează operele cele mai frumoase create de către studenţi pentru o galerie secretă.
         Cititorul află că studenţii sunt acolo cu un scop; un scop care, probabil, este avantajos pentru o societate dezvoltata dar cu siguranţă nu pentru studenţii înşişi. Această revelaţie lentă este, punctul culminant  al  romanului, ceva ce eu sunt foarte tentata să dezvăluie aici dar aleg să nu o fac. Aş dori ca cititorul să descopere singur misterul. Accentul romanului este pus pe dinamica socială dintre Kathy, Ruth şi Tommy. La pubertate, Ruth si Tommy decid că se plac  reciproc şi devin un cuplu. Cu toate acestea, este evident că,  Kathy şi Tommy sunt mult mai potriviti să formeze un cupl . Personajele părăsesc scena unul câte unul. Ruth este prima care ,,pleaca” . Inainte de a muri îi convinge pe Kathy si Tommy sa formeze un cuplu. Ea admite că în trecut a încercat intenţionat sa îi separe  .
                  Pe scurt, acest roman este o poveste despre dinamica socială şi emoţională dintre trei personaje (un triunghi amoros) si despre modul în care îşi traiesc ei viaţa, ştiind că undeva  în viitor va exista un sfârşit.
                       Cu privire la acest roman, părerea de ansamblu este pozitivă. Mi-a plăcut modul în care a fost scris, naraţiunea a fost subtila. În ceea ce priveşte structura, am apreciat stilul în care evenimentele au fost dezvaluite puţin cate puţin cititorului, sarcina acestuia a fost de a pune cap la cap indicii astfel încât sa perceapă imaginea intregului.

“Să nu mă părăseşti” da senzaţia unui coşmar transformat în realitate. Este o carte elegiacă, captivantă, profund îngrijoratoare şi extrem de emoţionantă.”
                                                                                       Sunday  Herald
                                                              6/6

Un comentariu:

  1. Sincer, fără rușine, aseară am văzut filmul și chiar am plâns. Pentru Ruth, pentru Tommy, dar, mai ales, pentru Kathy. Pentru spiritul ei frumos și dornic de viață dar, în cele din urmă, împăcat cu moartea și cu revederea iubirii. O carte pe care n-am citit-o, dar un film superb!

    RăspundețiȘtergere